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dc.contributor.authorCamargo, Fernanda Carolina-
dc.contributor.authorGarcia, Luan Augusto Alves-
dc.contributor.authorRosinha, Gabriela França-
dc.contributor.authorSouza Junior, Raimundo Mateus de-
dc.contributor.authorPereira, Gilberto de Araújo-
dc.contributor.authorIwamoto, Helena Hemiko-
dc.date.accessioned2018-12-04T13:03:47Z-
dc.date.available2018-12-04T13:03:47Z-
dc.date.issued2018-
dc.identifier.citationCAMARGO, Fernanda Carolina et al. Prática baseada em evidências: competências entre enfermeiros novatos e preceptores em hospital de ensino. Rev Rene, Fortaleza, v. 19, e33405, 2018.pt_BR
dc.identifier.issn2175-6783 (On line)-
dc.identifier.urihttp://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/37850-
dc.description.abstractObjective: to verify competencies for the evidence-based practice between novice nurses and their preceptors. Methods: cross-sectional observational study consisting of non-probabilistic sampling aimed to reach the maximum number of participants. We conducted structured interviews using the Evidence-Based Practice Questionnaire to verify competencies. Results: 83.1% of the population (n=104 nurses) participated in the research, most of them were women and young adults. On average, the competencies for evidence-based practice (novices = 4.8, preceptors = 5.0) were moderate. Both groups believe that the use of evidence in practice is essential. However, the critical evaluation of evidence in the daily routine has been little recurrent among them. Professionals found difficulty in setting time at work to seek evidence, especially the beginners (p=0.05). Preceptors presented better computer skills to search for evidence (p=0.043). Conclusion: in general, competencies for evidence-based practice were similar among novice nurses and preceptors.pt_BR
dc.language.isopt_BRpt_BR
dc.publisherRev Renept_BR
dc.subjectEnfermagem Baseada em Evidênciaspt_BR
dc.subjectPrática Clínica Baseada em Evidênciaspt_BR
dc.subjectHospitais de Ensinopt_BR
dc.titlePrática baseada em evidências: competências entre enfermeiros novatos e preceptores em hospital de ensinopt_BR
dc.typeArtigo de Periódicopt_BR
dc.description.abstract-ptbrObjetivo: verificar competências para a Prática Baseada em Evidências entre enfermeiros novatos e seus preceptores. Métodos: estudo observacional, transversal, constituído por amostragem não probabilística a fim de se alcançar o número máximo de participantes. Foram realizadas entrevistas estruturadas utilizando-se Evidence-Based Practice Questionnaire para verificação das competências. Resultados: participaram 83,1% da população (n=104 enfermeiros), maioria de mulheres, jovens adultas. Em média, foram moderadas as competências para Prática Baseada em Evidências (novatos = 4,8; preceptores = 5,0). Ambos acreditam ser fundamental a utilização de evidências na prática. Entretanto, a avaliação crítica das evidências no cotidiano de atuação tem sido pouco recorrente entre eles. Definir tempo no trabalho para buscar evidências apresentou-se como dificuldade, sendo maior entre novatos (p=0,05). Preceptores apresentaram melhor habilidade em informática para busca de evidências (p=0,043). Conclusão: em geral, as competências para Prática Baseada em Evidências foram similares entre enfermeiros novatos e preceptores.pt_BR
dc.title.enEvidence-based practice: competencies between novice nurses and preceptors in a teaching hospitalpt_BR
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