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dc.contributor.authorVelho, Alexandre Ferreira-
dc.date.accessioned2017-12-06T17:46:23Z-
dc.date.available2017-12-06T17:46:23Z-
dc.date.issued2017-
dc.identifier.citationVELHO, Alexandre Ferreira. Ecos autobiográficos e entre-lugar narrativo em The Autobiography of an Ex-Colored Man de James Weldon Johnson. Revista Entrelaces, Fortaleza, v. 1, n. 9, p. 17-32, jan./jun. 2017.pt_BR
dc.identifier.issn1980-4571 (online)-
dc.identifier.urihttp://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/28314-
dc.description.abstractGiven the current interest in the writings of themselves construction, due to the proliferation of its manifestations which are in constant reinvention process, in this article, the novel The Autobiography of an Ex-Colored Man, written by the Afro-American author James Weldon Johnson, is discussed. It is a book issued anonymously in 1912, which presents the protagonist-narrator’s history and changes across multiples United States’ scenarios, after the American Civil War. Beginning with the description of the autobiography strategies adopted in it and thinking theoretically about the autobiographical (im)possibilities, its in-between and chameleonic character in narrative construction are shown, in this paper. Hence, here, the novel is approached using the theory of the autobiographical pact developed by Philippe Lejeune (2008), evidencing its insufficiency to theorize Johnson’s book, by convening, as destabilizing forces, the propositions of the theorists Sergue Doubrovsky (2001), Diana Klinger (2007), Alfonso de Toro (2004), Helmut Galle (2006) and Julia Watson (1993).pt_BR
dc.language.isopt_BRpt_BR
dc.publisherRevista Entrelacespt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectEscritas de construção de selvespt_BR
dc.subjectAutobiografiapt_BR
dc.subjectJames Weldon Johnsonpt_BR
dc.subjectThe Autobiography of an Ex-Colored Manpt_BR
dc.subjectAutobiografia de um Ex-Negropt_BR
dc.titleEcos autobiográficos e entre-lugar narrativo em The Autobiography of an Ex-Colored Man de James Weldon Johnsonpt_BR
dc.typeArtigo de Periódicopt_BR
dc.description.abstract-ptbrDiante do atual interesse pelas escritas de construção de selves, haja vista a proliferação de suas manifestações e incessante processo de reinvenção, discutimos neste artigo o romance The Autobiography of an Ex-colored Man, do autor afro-americano James Weldon Johnson. Trata-se de uma obra lançada anonimamente em 1912, que apresenta a história e os trânsitos de um narrador-personagem, identitariamente híbrido, por diversos cenários dos Estados Unidos, após a Guerra de Secessão. Partindo da descrição das estratégias autobiográficas nele adotadas e refletindo teoricamente sobre as (im)possibilidades do fazer autobiográfico, evidenciamos, neste trabalho, o entre-lugar e o caráter camaleônico na construção da narrativa no romance. Para tanto, aproximamos o romance da teoria do pacto autobiográfico desenvolvida por Philippe Lejeune (2008), evidenciando sua insuficiência para pensar o livro de Johnson, ao convocar, como forças desestabilizadoras as proposições dos teóricos Sergue Doubrovsky (2001), Diana Klinger (2007), Alfonso de Toro (2004), Helmut Galle (2006) e Julia Watson (1993).pt_BR
dc.title.enAutobiographical echoes and in-between narrative construction in The Autobiography of an Ex-Colored Man by James Weldon Johnsonpt_BR
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