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Tipo: Artigo de Periódico
Título: With words I cannot say: giving new meaning to care through music in cardio pediatric postoperative
Autor(es): Cardoso Júnior, Odemir Pires
Campos, Mara Marusia Martins Sampaio
Oliveira, Mônica Cordeiro Ximenes de
Morano, Maria Tereza Aguiar Pessoa
Araújo, Maria Valdeleda Uchoa Morais
Chaves, Kellen Yamille dos Santos
Palavras-chave: Unidades de Terapia Intensiva Pediátrica;Cardiopatias;Cirurgia Torácica
Data do documento: Set-2017
Instituição/Editor/Publicador: Rev Rene
Citação: CARDOSO JÚNIOR, O. P. et al. With words I cannot say: giving new meaning to care through music in cardio pediatric postoperative. Rev Rene, Fortaleza, v. 18, n. 5, p. 655-62, sept./oct. 2017.
Resumo: Objetivo: compreender as ressignificações que a música promove no cuidado às crianças em pós-operatório cardíaco. Métodos: pesquisa qualitativa com profissionais da equipe multiprofissional de saúde por meio de entrevista semiestruturada baseada no método de Análise de Conteúdo. Resultados: os profissionais perceberam a Unidade de Terapia Intensiva Pediátrica como cenário suscetível de deterioração na qualidade da assistência. Ademais, consideraram que o uso da música, como terapêutica integrativa e complementar, fomentou a produção de sentidos na atenção à saúde, mostrando-se capaz de proporcionar relaxamento, distração, bem-estar, recordações agradáveis e conforto aos profissionais e às crianças internadas. Conclusão: a música contribuiu para a ressignificação do cuidado otimizando a humanização e reestruturando os processos de promoção de saúde. A experiência proporcionou reflexões, habilidades, expressão emocional, sensações e sentimentos como relaxamento, distração e bem-estar na equipe multiprofissional. O cuidado à criança foi ampliado, aliando o arsenal tecnológico à preocupação com o conforto e estado emocional.
Abstract: Objective: to understand the new meanings that music promotes in the care of children in cardio pediatric surgery postoperative. Methods: qualitative research with professionals of the multi professional health team through a semi-structured interview based on the Content Analysis method. Results: professionals perceived the Pediatric Intensive Care Unit as a scenario susceptible to deterioration in the quality of care. In addition, they considered that the use of music, as an integrative and complementary therapy, fostered the production of senses in health care, proving it capable of providing relaxation, distraction, well-being, pleasant memories and comfort to professionals and hospitalized children. Conclusion: music contributed to give new meaning to care optimizing humanization and restructuring health promotion processes. The experience provided reflections, skills, emotional expression, sensations and feelings such as relaxation, distraction and well-being in the multi professional team. Child care has been expanded, combining the technological arsenal with concern for comfort and emotional state.
URI: http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/27544
ISSN: 1517-3852 Impresso
2175-6783 On-line
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