Please use this identifier to cite or link to this item: http://repositorio.ufc.br/handle/riufc/26447
Type: Artigo de Periódico
Title: Professor: que história é essa?
Title in English: Teacher’s stories: what are those?
Authors: Vasconcelos, Sandra Maia Farias
Keywords: História de vida;Narrativa;Aspecto
Issue Date: 2006
Publisher: Revista Educação em Questão
Citation: Vasconcelos, S. M. F. (2006)
Abstract in Brazilian Portuguese: Este trabalho teve o objetivo de analisar memoriais de formação escritos por sujeitos em um curso de formação de professores. Foram lidos 50 memoriais, dos quais cinco foram analisados em profundidade. A metodologia de análise utilizada foi o estudo lingüístico de aspectos verbais, em especial os aspectos temporais das narrativas. Percebemos que as histórias de vida, embora sejam narrativas espontâneas, seguem o processo sintático do aspecto verbal com igual rigor. A fala e a escrita representam, se não integralmente, pelo menos muito proximamente a realidade temporal das lembranças.
Abstract: This work had the objective to analyze memorials of formation written by students in a course of formation of professors. 50 memorials has been read, of which five have been analyzed in depth. The methodology of analysis used was the linguistic study of verbal aspects, in special the secular aspects of the narratives. We perceived that life histories, even so are spontaneous narratives, follow the syntactic process of verbal aspect with equal severity. The speech and the writing represent, if not integrally, at least very closely the secular reality of the memories.
Description: Vasconcelos, Sandra Maia Farias. Professor: que história é essa? Revista Educação em Questão, Natal, v. 25, n. 11, p. 62-79, jan./abr. 2006.
URI: http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/26447
ISSN: 1981-1802
Access Rights: Acesso Aberto
Appears in Collections:DLV - Artigos publicados em revistas científicas

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
2006_art_sfmvasconcelos.pdf174,15 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.