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dc.contributor.authorPinto, Agnes Caroline Souza-
dc.contributor.authorScopacasa, Lígia Fernandes-
dc.contributor.authorBezerra, Luiza Luana de Araújo Lira-
dc.contributor.authorPedrosa, Jefferson Vital-
dc.contributor.authorPinheiro, Patrícia Neyva da Costa-
dc.date.accessioned2017-10-05T17:31:11Z-
dc.date.available2017-10-05T17:31:11Z-
dc.date.issued2017-02-
dc.identifier.citationPINTO, A. C. S. et al. Use of information and communication technologies in health education for adolescents: integrative review. Revista de Enfermagem da UFPE, Recife, v. 11, n. 2, p. 634-644, feb. 2017.pt_BR
dc.identifier.issn1981-8963 On line-
dc.identifier.urihttp://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/26408-
dc.description.abstractObjective: to identify in the literature the information and communication technologies used in health education for adolescents. Method: integrative review of complete articles available in the databases CINAHL, SCOPUS, MEDLINE/PUBMED and LILACS, through the Health Descriptors "information technology", "health education" and "adolescent" in Portuguese, English and Spanish languages, published between January 2010 and December 2014. Results: 23 articles were identified. The use of the following ICTs was verified: text messages through cell phones, websites, virtual learning environments, online courses, online chat, virtual games, blogs and social media. Nursing professionals stand out in the construction of these ICTs and the main themes addressed refer to the promotion of sexual health. Conclusions: it is necessary that health professionals recognize the potential of the ICTs and unveil the innumerable possibilities of using these tools as a strategy to promote adolescent health. Descriptors: Information Technology; Health Education; Adolescent.pt_BR
dc.language.isoenpt_BR
dc.publisherRevista de Enfermagem da UFPEpt_BR
dc.subjectAdolescentespt_BR
dc.subjectTecnologia da Informaçãopt_BR
dc.subjectEducação em Saúdept_BR
dc.titleUse of information and communication technologies in health education for adolescents: integrative reviewpt_BR
dc.title.alternativeUso de tecnologias da informação e comunicação na educação em saúde de adolescentes: revisão integrativapt_BR
dc.title.alternativeUso de tecnologías de la información y comunicación en la educación en salud de adolescentes: revisión integradorapt_BR
dc.typeArtigo de Periódicopt_BR
dc.description.abstract-ptbrObjetivo: identificar na literatura as tecnologias de informação e comunicação utilizadas na educação em saúde de adolescentes. Método: revisão integrativa de artigos completos disponíveis nas Bases de dados CINAHL, SCOPUS, MEDLINE/PUBMED e LILACS, por meio dos DECS “tecnologia da informação”, “educação em saúde” e “adolescente”, em português, inglês e espanhol, publicados entre janeiro de 2010 a dezembro de 2014. Resultados: foram identificados 23 artigos. Verificou-se o uso das seguintes TIC: mensagens de texto por meio de telefone celular, websites, ambientes virtuais de aprendizagem, cursos on-line, chat, jogos virtuais, blogs e mídias sociais. Os profissionais da enfermagem se destacam na construção dessas TIC e as principais temáticas abordadas referem-se à promoção da saúde sexual. Conclusões: faz-se necessário que profissionais da saúde reconheçam a potencialidade das TIC e desvelem as inúmeras possibilidades de uso destas ferramentas como estratégia de promoção da saúde dos adolescentes.pt_BR
dc.description.abstract-esObjetivo: identificar en la literatura las tecnologías de información y comunicación utilizadas en la educación en salud de adolescentes. Método: revisión integradora de artículos completos disponibles en las Bases de datos CINAHL, SCOPUS, MEDLINE/PUBMED y LILACS, por medio de los DECS “tecnología de la información”, “educación en salud” y “adolescente”, en portugués, inglés y español, publicados entre enero de 2010 a diciembre de 2014. Resultados: fueron identificados 23 artículos. Se verificó el uso de las seguintes TIC: mensajes de texto por medio de teléfono celular, websites, ambientes virtuales de aprendizaje, cursos on-line, chat, juegos virtuales, blogs y medias sociales. Los profesionales de la enfermería se destacan en la construcción de esas TIC y las principales temáticas abordadas se refieren a la promoción de la salud sexual. Conclusiones: es necesario que profesionales de la salud reconozcan la potencialidad de las TIC y desvelen las innúmeras posibilidades de uso de estas herramientas como estrategia de promoción de la salud de los adolescentes.pt_BR
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