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dc.contributor.authorArrais Neto, Enéas de Araújo-
dc.contributor.authorRicca, Diego Enéas Peres-
dc.contributor.authorSouza, Raphael Pires de-
dc.date.accessioned2017-06-27T10:27:27Z-
dc.date.available2017-06-27T10:27:27Z-
dc.date.issued2016-
dc.identifier.citationARRAIS NETO, Enéas de Araújo; RICCA, Diego Enéas Peres; SOUZA, Raphael Pires de. Arquitetura escolar: currículo ou curral? Revista LABOR, Fortaleza, v. 1, n. 16, p. 137-151, 2016.pt_BR
dc.identifier.issn1983-5000-
dc.identifier.urihttp://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/23651-
dc.description.abstractThe issue of School Architecture has been neglected in general, both in theoretical studies of architecture and training of architects, as in the training of educators. Studies on school architecture are mostly focused on highly technical aspects and its relationship to the educational process are addressed, in part, only for a given age group - children's education. The architect in his act of designing constitutes space and school building as an educator. His options and choices can contribute to the educational development and reflect their curricular design, the school's role in society. School architecture, so can be dialectically partner and component of an emancipatory curriculum. Each pedagogical political project represents one or a few specific conceptions of architecture - that is the question that has passed unnoticed in discussions both in architecture and in education-pedagogy.pt_BR
dc.language.isopt_BRpt_BR
dc.publisherRevista Laborpt_BR
dc.subjectArquitetura escolarpt_BR
dc.subjectCurrículopt_BR
dc.subjectFormação humana omnilateralpt_BR
dc.titleArquitetura escolar: currículo ou curral?pt_BR
dc.typeArtigo de Periódicopt_BR
dc.description.abstract-ptbrA Arquitetura Escolar é muito pouco estudada tanto nos cursos de arquitetura quanto na formação dos educadores, nos cursos de pedagogia. Os estudos e publicações sobre arquitetura escolar disponíveis são em sua maioria focados nos aspectos eminentemente técnicos, e a relação da arquitetura escolar com o processo pedagógico que ocorre nesse espaço é abordada apenas referindo-se ao ensino infantil. O arquiteto em seu ato de projetar constitui-se também como educador. Suas opções e escolhas podem colaborar para o desenvolvimento educacional e refletem sua concepção curricular, e do papel da escola na sociedade. A arquitetura escolar, assim, pode ser parceira e componente de um currículo emancipador. Em suma, para cada projeto político pedagógico escolar corresponde uma ou algumas concepções específicas de arquitetura – eis a questão que tem passado em branco nas discussões tanto na área de arquitetura quanto na de educação-pedagogia.pt_BR
dc.title.enSchool architecture: arquitecture as curriculum or “enclosure”?pt_BR
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