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dc.contributor.authorSilva, Marcelo José de Souza e-
dc.date.accessioned2017-06-21T10:48:37Z-
dc.date.available2017-06-21T10:48:37Z-
dc.date.issued2014-
dc.identifier.citationSilva, M. J. S. (2014)pt_BR
dc.identifier.issn1983-5000-
dc.identifier.urihttp://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/23453-
dc.descriptionSILVA, Marcelo José de Souza e. Formação humanística e ética: notas críticas. Revista LABOR, Fortaleza, v. 1, n. 11, p. 127-142, 2014.pt_BR
dc.description.abstractNowadays there is a sharp speech about the need to overcome the technical education and its alleged non-human and unethical logic, especially in health area. However, this speech is a mystification of objective reality. Each society has a moral, according to the social relations of production of the epoch, being ethics the study of this moral. In capitalism, the morality seeks profit above all else. After the crisis of the early 1970s, there was criticism that sought the causes of the crisis, however, due to the lack of a theoretical framework that allows understanding the social determinants involved, criticism was directed to education, particularly technical-scientific education. Seeks to overcome this by adhering to the ideals of learning to learn as instructional design, assuming it has the elements that can humanize and make ethical the education. However, both learning to learn and the technical-scientific education are formulations that are not seeking to change the foundation of society, and thus cannot afford to achieve what they aspire. The humanist discourse thus serves as a way to adapt most the individual to capitalist society.pt_BR
dc.language.isopt_BRpt_BR
dc.publisherRevista Laborpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectHumanismopt_BR
dc.subjectÉticapt_BR
dc.subjectMoralpt_BR
dc.subjectEducaçãopt_BR
dc.titleFormação humanística e ética: notas críticaspt_BR
dc.typeArtigo de Periódicopt_BR
dc.description.abstract-ptbrNos dias de hoje existe um discurso acentuado sobre a necessidade de superar o ensino tecnicista e sua suposta lógica não humana e não ética, principalmente na área da saúde. Porém, esse discurso é uma mistificação da realidade objetiva. Cada sociedade possui uma moral, de acordo com as relações sociais de produção da época, sendo a ética o estudo dessa moral. No capitalismo, essa moral busca o lucro acima de tudo. Após a crise do início da década de 1970, foram formuladas críticas que buscavam as causas da crise, porém, devido à falta de um embasamento teórico que permitisse entender as determinações sociais envolvidas, a crítica foi direcionada ao ensino, especificamente o ensino técnico-científico. Essa superação procura se dar através da adesão ao ideário do aprender a aprender como concepção pedagógica, supondo que ela possui os elementos que podem humanizar e tornar ética a formação. Porém, tanto esse ideário quanto o ensino técnico-científico são formulações que não procuram mudar as bases da sociedade, e, assim, não possuem condições de alcançar aquilo que almejam. O discurso humanista serve, portanto, como forma de adaptar ao máximo o indivíduo à sociedade capitalista.pt_BR
dc.title.enHumanistic and ethical formation: critical notespt_BR
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