Please use this identifier to cite or link to this item: http://repositorio.ufc.br/handle/riufc/22663
Type: Artigo de Periódico
Title: Ensinar e aprender: reflexões acerca da pesquisa em Ciência da Informação
Title in English: Teaching and learning: reflections concerning research within Information Science
Authors: Pinto, Virgínia Bentes
Pinheiro, Edna Gomes
Keywords: Pesquisa;Abordagens de pesquisa;Sócio-poética;Escuta sensível;Research;Research approaches;Socio-poetics;Receptive hearing
Issue Date: 2003
Publisher: Transinformação
Citation: PINTO, Virgínia Bentes; PINHEIRO, Edna Gomes. Ensinar e aprender: reflexões acerca da pesquisa em Ciência da Informação. Transinformação, Campinas, v. 15, n. 3, p. 319-331, set./dez. 2003.
Abstract in Brazilian Portuguese: Discute alguns aspectos relativos aos conceitos de pesquisa e suas formas de abordagem -quantitativas, qualitativas e mistas-. Apresentando a sócio-poética e o método criativo sensível como alternativas metodológicas para a Ciência da Informação e a Biblioteconomia. Aponta ainda as possíveis causas das dificuldades que os acadêmicos enfrentam no ato de pesquisar, finalizando com algumas reflexões acerca do ensinar e do aprender a pesquisar.
Abstract: Discusses some of the aspects related to the research concepts and their forms of quantitative, qualitative, and mixed approach, presenting the socio-poetics and the sensitive creative approach, as methodological alternatives to be used in the Information Science and Library studies. It also points to the possible causes of the difficulties confronted by academics in the research practice, finalizing with some reflections concerning teaching and learning how to research.
URI: http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/22663
ISSN: 2318-0889
Access Rights: Acesso Aberto
Appears in Collections:DCINF - Artigos publicados em revistas científicas

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
2003_art_vbpinto.pdf56,89 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.