Please use this identifier to cite or link to this item:
http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/21950
Full metadata record
DC Field | Value | Language |
---|---|---|
dc.contributor.author | Maia, Lucíola Andrade | - |
dc.date.accessioned | 2017-02-09T16:44:05Z | - |
dc.date.available | 2017-02-09T16:44:05Z | - |
dc.date.issued | 2012 | - |
dc.identifier.citation | Maia, L. A. (2012) | pt_BR |
dc.identifier.issn | 2317-2010 | - |
dc.identifier.uri | http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/21950 | - |
dc.description | MAIA, Lucíola Andrade. Diálogos sobre formação humana e educação socialista: Makarenko e Pistrak. Revista Dialectus, Fortaleza, ano 1, n. 1, p. 262-274, jul./dez. 2012. | pt_BR |
dc.description.abstract | This text discusses the socialist education, especially broaching human development under the aegis of socialism, taking as example the Soviet experience from the early twentieth century. Based essentially on Makarenko and Pistrak, this discussion presents the dialectic dichotomy individual-community as an expression of the human abilities to overcome contradictions inherent in the alienation produced by capitalist society. In this perspective, it debates the formation of the new man, identified with Socialism. The line of argument is grounded on Lenin’s thoughts and it understands that the nonpolitical education which is intended tends to be conservative, therefore, it is incompatible with social commitment and the revolutionary sense of the human praxis. | pt_BR |
dc.language.iso | pt_BR | pt_BR |
dc.publisher | Revista Dialectus | pt_BR |
dc.subject | Educação | pt_BR |
dc.subject | Práxis | pt_BR |
dc.subject | Novo homem | pt_BR |
dc.subject | Socialismo | pt_BR |
dc.title | Diálogos sobre formação humana e educação socialista: Makarenko e Pistrak | pt_BR |
dc.type | Artigo de Periódico | pt_BR |
dc.description.abstract-ptbr | Este texto discute a educação socialista abordando especialmente a formação humana sob o signo do socialismo, tomando como exemplo a experiência soviética do início do século XX. Apoiada, maiormente em Makarenko e Pistrak, a discussão apresenta o par dialético indivíduo-coletividade como uma expressão das possibilidades humanas de superar as contradições inerentes à alienação da sociedade capitalista. Nessa perspectiva, debate a formação do novo homem, identificado com o socialismo. Fundamentada em Lênin, a argumentação compreende que a educação que se pretende apolítica, demonstra-se conservadora, portanto, avessa aos compromissos sociais e ao sentido revolucionário da práxis humana. | pt_BR |
Appears in Collections: | PPGEB - Artigos publicados em revistas científicas |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
2012_art_lamaia.pdf | 1,26 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.