Please use this identifier to cite or link to this item: http://repositorio.ufc.br/handle/riufc/21940
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorSoares, José Rômulo-
dc.date.accessioned2017-02-09T14:38:15Z-
dc.date.available2017-02-09T14:38:15Z-
dc.date.issued2012-
dc.identifier.citationSoares, J. R. (2012)pt_BR
dc.identifier.issn2317-2010-
dc.identifier.urihttp://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/21940-
dc.descriptionSOARES, José Rômulo. Educação e indivíduo pragmático na crise capitalista contemporânea. Revista Dialectus, Fortaleza, ano 1, n. 1, p. 38-52, jul./dez. 2012.pt_BR
dc.description.abstractIn this study we discuss the formation of the pragmatic individuality in the context of the contemporaneous capitalist crisis, with emphasis on schooling and how education is tuned to the immediate needs of today ʼ s mercantile logic. In light of the concepts of Mészáros, we describe the structural character of the capitalist crisis and its consequences for the strengthening of competitive individualism in the modern marketoriented society. Based on Heller, Vásquez and other Marxist thinkers, we discuss the possibility of a solid school-based education committed to the emancipation of the dialectic gender-individual dichotomy and, consequently, to new forms of organizing social relations.pt_BR
dc.language.isopt_BRpt_BR
dc.subjectEducaçãopt_BR
dc.subjectIndivíduopt_BR
dc.subjectPragmatismopt_BR
dc.subjectMarxismopt_BR
dc.titleEducação e indivíduo pragmático na crise capitalista contemporâneapt_BR
dc.typeArtigo de Periódicopt_BR
dc.description.abstract-ptbrO presente trabalho discute a formação da individualidade pragmática no contexto da crise capitalista contemporânea, destacando a educação escolar e sua instrumentalização praticista às necessidades imediatas da lógica mercantil corrente na sociedade atual. Fundamentada em Mészáros apresenta o caráter estrutural da referida crise e suas consequências para o aprofundamento do individualismo competitivo da sociedade mercadológica hodierna. Ancorada em Heller, Vásquez e em outros pensadores marxistas, debate acerca da formação humana escolar sólida e comprometida com a emancipação do par dialético gênero-indivíduo, portanto, com novas formas de organização das relações sociais.pt_BR
Appears in Collections:PPGEB - Artigos publicados em revistas científicas

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
2012_art_jrsoares.pdf1,46 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.