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Title in Portuguese: A doação renal em textos científicos: entre as metáforas do presente e da mercadoria
Title: Kidney donation in scientific texts: between the metaphors of gift and commodity
Author: Fernandes, Luciana Freitas
Germano, Idilva Maria Pires
Keywords: Transplante de rim
Doadores vivos
Discurso
Kidney transplantation
Living donors
Discourse
Issue Date: 2011
Publisher: Interface: Comunicação, Saúde, Educação
Citation: FERNANDES, Luciana Freitas; GERMANO, Idilva Maria Pires. A doação renal em textos científicos: entre as metáforas do presente e da mercadoria. Interface: Comunicação, Saúde, Educação, Botucatu, v. 15, n. 38, p. 765-777, jul./set. 2011.
Abstract in Portuguese: Este trabalho de revisão analisa a produção discursiva sobre o transplante renal com doador vivo, buscando compreender os repertórios interpretativos da doação renal intervivos construídos e disseminados na literatura médica, mediante análise de uma seleção de artigos científicos. Analisaram-se 89 artigos veiculados, entre 1999 e 2010, em periódicos internacionais. A análise destaca um conjunto de tópicos que podem ser enquadrados em dois eixos: aspectos psicossociais da doação e estratégias de ampliação do número de doadores vivos. Esses eixos ancoram-se nas metáforas do “presente” e da “mercadoria”, ambas a serviço da promoção da doação de órgãos e com efeitos específicos. A metáfora do presente constrange os indivíduos à doação espontânea e altruísta; a da mercadoria constrói o corpo como um conjunto de partes recicláveis, passíveis de troca comercial.
Abstract: This study consisted of a literature review that examined discursive production on kidney transplantation with a living donor. It sought to understand the interpretative repertoires of living kidney donation that have been constructed and disseminated in the medical literature, through examination of a selection of scientific papers. Eighty-nine articles published in international journals between 1999 and 2010 were analyzed. The analysis highlighted a set of topics that could be grouped along two thematic strands: psychosocial aspects of donation and strategies for increasing the number of living donors. These strands are anchored in the metaphors of “gift” and “commodity”. Both of them aim towards promoting organ donation and have specific effects. The gift metaphor compels individuals to make a spontaneous and altruistic donation; the commodity metaphor constructs the body as a collection of recyclable parts that are subject to commercial exchange.
URI: http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/21280
metadata.dc.type: Artigo de Periódico
ISSN: 1807-5762 (online)
Appears in Collections:DPSI - Artigos publicados em revistas científicas

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