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dc.contributor.authorMedeiros, Francisco Roberto Silveira de Pontes-
dc.contributor.authorSoares, Jéssica Thais Loiola-
dc.date.accessioned2016-09-12T10:32:14Z-
dc.date.available2016-09-12T10:32:14Z-
dc.date.issued2014-
dc.identifier.citationMEDEIROS, Francisco Roberto Silveira de Pontes; SOARES, Jéssica Thais Loiola. Resíduos bíblicos na poesia colonial brasileira. Revista de Humanidades, Fortaleza, v. 29, n. 1, p. 50-68, jan./jun. 2014.)pt_BR
dc.identifier.issn2318-0714 (online)-
dc.identifier.issn1414-042X (impresso)-
dc.identifier.urihttp://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/19512-
dc.description.abstractThe Devil has always been the subject of concerns, because its figure has undergone many changes throughout the ages. Based, in general, on the biblical text, the interpretation of the Devil was different in each historical moment. However, the notion of an evil, sometimes personified in the character of the Devil, remains to this day. In this brief analysis, we will focus on the residues of biblical devilish imagery around persuasion, separated from the evil ideology often associated with the Devil, found in the sacred poetry of Gregorio de Matos and in Marilia de Dirceu, by Tomás Antônio Gonzaga, poets of the Brazilian colonial period. To do so, we will use the Theory of Residuality (PONTES, 1999), according to which nothing is unique in culture and literature, but rather, all remains of other times and spaces. Thus, we intend to demonstrate that the essence of the biblical devilish persuasion, in other words, the residue, remains, which shows that the cultures, and specifically the literature, are in continuous intertwining process.pt_BR
dc.language.isopt_BRpt_BR
dc.publisherRevista de Humanidadespt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectPersuasãopt_BR
dc.subjectDiabopt_BR
dc.subjectResidualidadept_BR
dc.titleResíduos bíblicos na poesia colonial brasileirapt_BR
dc.typeArtigo de Periódicopt_BR
dc.description.abstract-ptbrO Diabo sempre foi alvo de inquietações, porque sua figura passou por muitas modificações no decorrer dos tempos. Tendo como base, em geral, o texto bíblico, a interpretação acerca do Diabo foi diferente em cada momento histórico. Porém, a noção de um mal, por vezes personificado na personagem do Diabo, mantém-se até os nossos dias. Nesta breve análise, deter-nos-emos sobre os resíduos do imaginário diabólico bíblico em torno da persuasão, desvinculados da ideologia maligna comumente relacionada com o Diabo, encontrados na poesia sacra de Gregório de Matos e em Marília de Dirceu, de Tomás Antônio Gonzaga, poetas do período colonial brasileiro. Para tanto, faremos uso da Teoria da Residualidade (PONTES, 1999), segundo a qual nada é original na cultura e na literatura, mas, pelo contrário, tudo remanesce de outros tempos e espaços. Assim, pretendemos demonstrar que a essência da persuasão diabólica bíblica, isto é, o resíduo, permanece, o que demonstra que as culturas e, especificamente, as literaturas, estão em contínuo processo de entrecruzamento.pt_BR
dc.title.enBiblical residues in Brazilian colonial poetrypt_BR
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