Please use this identifier to cite or link to this item:
http://repositorio.ufc.br/handle/riufc/1238
Full metadata record
DC Field | Value | Language |
---|---|---|
dc.contributor.author | Siqueira, Maity | - |
dc.contributor.author | Zimmer, Márcia Cristina | - |
dc.date.accessioned | 2011-11-25T14:54:32Z | - |
dc.date.available | 2011-11-25T14:54:32Z | - |
dc.date.issued | 2006 | - |
dc.identifier.citation | SIQUEIRA, Maity; ZIMMER, Márcia Cristina. Aspectos lingüísticos e cognitivos da leitura. Revista de Letras, Fortaleza, v.1/2, n.28, p. 33-38, 2006. | pt_BR |
dc.identifier.issn | 1018051 | - |
dc.identifier.uri | http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/1238 | - |
dc.description.abstract | This paper introduces linguistic and cognitive aspects involved in reading processing. As for the linguistic factors, we highlight the following processing levels: phonological, orthographic, morphosyntactic, semantic and pragmatic, providing examples and citing Brazilian conducting research in each one of these levels. Regarding the cognitive processing, we lay out the most prominent reading strategies, such as the bottom up, top down and integrative ones. Furthermore, we emphasize the intimate relationship between reading comprehension and memory, as well as the role of previous knowledge and text features in the construction of knowledge. | pt_BR |
dc.language.iso | pt_BR | pt_BR |
dc.publisher | Revista de Letras | pt_BR |
dc.rights | Acesso Aberto | pt_BR |
dc.subject | Leitura - aspectos lingüísticos | pt_BR |
dc.subject | Leitura - aspectos cognitivos | pt_BR |
dc.subject | Reading - linguistics aspects | pt_BR |
dc.subject | Reading - cognitive aspects | pt_BR |
dc.title | Aspectos lingüísticos e cognitivos da leitura | pt_BR |
dc.type | Artigo de Periódico | pt_BR |
dc.description.abstract-ptbr | Este artigo faz uma introdução aos fatores lingüísticos e cognitivos envolvidos no processamento da leitura. Quanto aos fatores lingüísticos, destacamos os seguintes níveis de processamento: fonológico, ortográfico, morfossintático, semântico e pragmático, fornecendo exemplos e citando pesquisadores brasileiros envolvidos com a pesquisa em cada um deles. No que tange ao processamento cognitivo, explicamos as estratégias mais proeminentes na literatura, como a ascendente (bottom up), a descendente (top down) e a integradora. Além disso, enfatizamos a estreita relação entre compreensão em leitura e memória, bem como o papel do conhecimento prévio e das características do texto na construção do conhecimento. | pt_BR |
Appears in Collections: | DLV - Artigos publicados em revistas científicas |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
2006_art_MSiqueira.pdf | 77,16 kB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.