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dc.contributor.authorBalbino, Vivina do Carmo Rios-
dc.date.accessioned2015-03-20T14:28:52Z-
dc.date.available2015-03-20T14:28:52Z-
dc.date.issued1988-
dc.identifier.citationBALBINO, Vivina do Carmo Rios. Psicologia e psicologia escolar: crise de identidade profissional e perspectivas. Revista de Psicologia, Fortaleza, v. 6, n. 2, p. 3-13, jul./dez. 1988.pt_BR
dc.identifier.issn2179-1740 (online)-
dc.identifier.issn0102-1222 (impresso)-
dc.identifier.urihttp://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/11017-
dc.description.abstractThe purpose of this paper is to raise questions concerning the crisis of identity confronted by Psychology as a science. The problem is analysed in a historical perspective as the socia-economic and political conditionings attending the raising of "scientific" psychology. Having this analysis as a basis, questions are examined which are directly connected to the identity of the psychologist, especially the school psychologist: formal education, theoretical and practical patterns adopted, ideological commitment. While making allowance for the compexity fo the problem, the author emphasixes the need for an engagement on the part of psychologists in formulating a sicentific psychology, theoretically and practically consistent, fundamented on a materialistic and dialeectic concepetlon of history, Initatives in the area of School Psychology taken within the Federal University of Ceará are presented as part of the practcal actions proposed within the perspective expounded above.pt_BR
dc.language.isopt_BRpt_BR
dc.publisherhttp://www.revistapsicologia.ufc.brpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectPsicologia científicapt_BR
dc.subjectPsicologia escolarpt_BR
dc.subjectIdentidade profissionalpt_BR
dc.subjectEducaçãopt_BR
dc.titlePsicologia e psicologia escolar: crise de identidade profissional e perspectivaspt_BR
dc.typeArtigo de Periódicopt_BR
dc.description.abstract-ptbrO presente artigo tem o objetivo de levantar questões quanto à crise de identidade da Psicologia, enquanto ciência. A questão é analisada numa perspectiva histórica em termos dos condicionantes sócio-econômicos e políticos do surgimento da psicologia científica. A partir dessa análise, são abordadas questões diretamente ligadas à questão da identidade do psicólogo e, em específico do psicólogo escolar como: formação acadêmica, modelo teórico-prático utilizado e comprometimento ideológico de sua prática. Apesar de reconhecer a complexidade do problema, a autora mostra a necessidade do engajamento dos profissionais na busca da formulação de uma Psicologia com maior consistência teórico-prática e fundamentada no materialismo histórico e dialético. Como parte do encaminhamento prático apresentado, iniciativas empreendidas na área de Psicologia Escolar da Universidade Federal do Ceará configuram uma tentativa de ação na perspectiva acima proposta.pt_BR
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