Please use this identifier to cite or link to this item: http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/44176
Title in Portuguese: Curso de formação para professores-autores: um relato de experiência
Title: Training course for professors authors: an experience report
Author: Chagas, Deysianne Costa das
Oliveira, Ana Emília Figueiredo de
Garcia, Paola Trindade
Reis, Regimarina Soares
Pinho, Judith Rafaelle Oliveira
Silva, Stephanie Matos
Lima, Steffi Greice de Castro
Keywords: Educação a Distância
Modelos Educacionais
Issue Date: Jan-2019
Publisher: Revista de Saúde Digital e Tecnologias Educacionais (RESDITE)
Citation: CHAGAS, Deysianne Costa das et al. Curso de formação para professores-autores: um relato de experiência. R. Saúd. Digi. Tec. Edu., Fortaleza, v. 4, n. esp., p. 26-37, jan./jun. 2019.
Abstract in Portuguese: Objetivo: Descrever a experiência de um curso UNA-SUS UFMA em formação para professores-autores sobre elaboração de situações de aprendizagem para cursos EaD autoinstrucionais. Método: Trata-se de um estudo descritivo, do tipo relato de experiência que descreve o Curso “Elaboração de Situações de Aprendizagem para Cursos EaD autoinstrucionais” desenvolvido pela coordenação de produção pedagógica da UNA-SUS UFMA. Resultados: O curso foi desenvolvido na modalidade EaD, com carga horária total de 60 horas. Foi dividido em duas unidades educacionais, que abordavam as especificidades da elaboração de situações de aprendizagem e a aplicação de algumas diretrizes de elaboração do material didático direcionado à EaD. Como atividade avaliativa do curso, o professor-autor deveria enviar uma atividade de postagem, que consistia na elaboração de um roteiro síntese de uma situação problema, que foi utilizada como critério para certificação. Esta primeira onda de formação contou com 5 professores-autores. Conclusões: A estrutura e dinâmica do curso buscou contribuir para a formação de professores-autores que atuarão na elaboração de situações de aprendizagem para cursos EaD autoinstrucionais, promovendo o direcionamento para a construção de recursos educacionais adequados para esta modalidade de ensino.
Abstract: Objective: To describe the experience of a training course of UNASUS-UFMA for professors authors on the elaboration of learning situations for self-instructional ODL courses. Method: Descriptive study, from the experience report of the Course "Elaboration of Learning Situations for Self-instructional Courses" developed by coordination of pedagogical production of UNA-SUS UFMA. Results: Five professors author participated in the course. The course was developed in the distance mode and had a total workload of 60 hours. It was divided into two educational units, which addressed the specificities of the elaboration of learning situations and the application of some guidelines for the elaboration of didactic material directed to the ED. As an evaluative activity of the course, the professors author should send a posting activity, which consisted in the elaboration of a roadmap for the synthesis of a problem situation, which was used as a criterion for certification. Conclusions: The structure and dynamics of the course sought to contribute to the formation of professors who will work in the elaboration of learning situations for self-instructional ODL courses, promoting the direction for the construction of adequate educational resources for this type of teaching.
URI: http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/44176
metadata.dc.type: Artigo de Periódico
ISSN: 2525-9563
Appears in Collections:NUTEDS - Artigos publicados em revistas científicas

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
2019_art_dcchagas.pdf800,77 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.