Please use this identifier to cite or link to this item: http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/44169
Title in Portuguese: Análise de perfil de egressos dos cursos autoinstrucionais em Saúde da pessoa Idosa da secretaria Executiva da UNA - SUS
Title: Analysis of learners’ profile for self - instructional Courses on the Health of the Elderly produced by the Open University of SUS (UNA - SUS)
Author: Savassi, Leonardo Cançado Monteiro
Mota, Laura Gris
Oliveira, Vinícius de Araújo
Lemos, Alysson Feliciano
Hoffman, Maria Cristina Lopes Correa
Amstalden, Ana Lúcia Ferraz
Keywords: Educação a Distância
Aprendizagem Baseada em Problemas
Saúde do Idoso
Issue Date: Jan-2019
Publisher: Revista de Saúde Digital e Tecnologias Educacionais
Citation: SAVASSI, Leonardo Cançado Monteiro et al. Análise de perfil de egressos dos cursos autoinstrucionais em Saúde da pessoa Idosa da secretaria Executiva da UNA - SUS. R. Saúd. Digi. Tec. Edu., Fortaleza, v. 4, n. especial II, p. 20-34, jan./jul. 2019.
Abstract in Portuguese: Objetivo : descrever a construção de estratégias educacionais e o perfil dos egressos dos dois primeiros cursos autoinstrucionais do Programa de Qualificação em Saúde da Pessoa Idosa (PQSPI). Método : análise descritiva do perfil de egressos do PQSPI, a partir de banco de dados consolidado da Universidade Aberta do SUS (UNA - SUS), em cursos desenhados sob construção reversa. Cursos conceberam - se sob dois formatos diferentes, desenvolvidos por três equipes distintas, com a parceria e homologação da Coord enação de Saúde da Pessoa Idosa do Ministério da Saúde. Resultados : foram desenvolvidos dois cursos, distribuídos em sete ofertas, entre 2016 e 2018, voltados para: profissionais de nível superior, especialmente médicos/enfermeiros, curso 1; e técnicos/aux iliares de enfermagem (TAE) e agentes comunitários de saúde (ACS), curso 2. O público mais comum em todos os cursos foi de estudantes (37,9%). Dentre os profissionais, os TAE superaram médicos e os ACS foram o 4º público mais frequente no curso 1; no curso 2, os TAE e os ACS foram os mais frequentes, com taxas de conclusão em torno de 50%. Conclusão : demonstrou - se maior interesse de estudantes, TAE e ACS nos cursos autoinstrucionais, sendo necessário estudar melhor sua participação. Os TAE e ACS têm menos o portunidade de capacitação, sendo um público estratégico para ações futuras.
Abstract: Aims : to describe the construction strategy and the learners’ profile of the two initial self - instructional courses on the Health of the Elderly Qualification Program (PQSPI). Method : descriptive analysis of the PQSPI learner’s profile from the Open University of SUS (UNA - SUS) consolidated database. The courses were designed based on reverse construction, when the learning objectives are the first to be drawn, followed by the activities, and then, the theoretical content is developed from it. The reverse constr uction involved 5 different formats, 3 production teams, and was approved by the Coordination of the Elderly from the Ministry of Health. Results : two courses with 7 educational offers were developed, directed to: graduated professionals, mainly physicians and nurses, course 1; Nursing technicians/assistants (NTA) and community health agents (CHA), course 2. The most common public for all courses was mainly composed by graduation students, demonstrating undergraduate’s interest in permanent education course s. NTA outperformed physicians and CHA were the fourth most common professional audience in course 1. In course 2, NTA and CHA were the most common audience and had completion rates around 50%. Conclusion : greater interest from students, NTA, and CHA in se lf - instructional courses was demonstrated, so it’s necessary to study in depth their participation. NTA and CHA have less opportunity for competencies building, being a strategic audience for future actions.
URI: http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/44169
metadata.dc.type: Artigo de Periódico
ISSN: 2525 - 9563
Appears in Collections:NUTEDS - Artigos publicados em revistas científicas

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
2019_art_lcmsavassi.pdf455,38 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.