Please use this identifier to cite or link to this item: http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/28484
Title in Portuguese: Ludicidade, estética e formação em contexto: as implicações de uma proposta formativa ludo-estética contextualizada na prática de educadoras infantis
Title: Ludicidade, aesthetics and training in context: the implications of a ludo-aesthetic formative proposal contextualized in the practice of children's educators
Author: Costa, Alexandre Santiago da
Advisor(s): Costa, Fátima Vasconcelos da
Keywords: Estética
Práticas lúdicas
Formação do educador infantil
Esthetic
Playful practices
Children educators training
Esthétique
Ratique ludiques
Formation de l’educateur infantile
Issue Date: 2017
Citation: Costa, A. S.; Costa, F. V. (2017)
Abstract in Portuguese: A presente tese tem por objetivo geral investigar os impactos e as transformações de uma formação ludoestética em contexto na prática pedagógica do educador infantil no trabalho com as artes visuais. Considerando as novas demandas apontadas pelo currículo da Educação Infantil (DCNEI) de 2009, em que apontam o trabalho pedagógico a partir de princípios éticos, políticos e estéticos que estejam atrelados a experiências no brincar e nas interações sociais, questionamos Qual o impacto de uma formação ludoestética nas práticas pedagógicas em educadores infantis ? Os pilares teóricos de sustentação desta tese repousam sobre os trabalhos de: Formosinho (2013), Imbernon (2010), Pimenta (2010) e Tardiff (2002), no que se refere à formação docente; Vygotsky (1989), Benjamim (1984), Brougère (2000), no que concerne às práticas lúdicas e temos como referência; Barbosa (2009), Duarte Jr (1999); Hernández (2000), Read (2010) e Shiller (1979) quanto à perspectiva da educação estética. Como abordagem metodológica, será utilizada a pesquisa qualitativa na modalidade de pesquisa-ação a partir de André (2001), Barbier (2002),Thiollent (1998) e Bogdan e Bicley (1994). A pesquisa colaborativa sugere que as práticas de formação de professores da educação infantil são significativas se tomamos como eixo vertebrador a formação em contexto atrelada à sua dimensão situada e que apontam concretamente suas necessidades e potencialidades pessoais e institucionais. A dimensão lúdica atrelada à formação estética tem um ganho formativo quando alinhadas, fomentando uma nova tessitura de saberes culturais que transformam, fortalecem e ampliam a consciência estética dos educadores, transfigurando, assim, impactos e transformações na sua práxis pedagógica, no que tange às linguagens visuais na educação infantil.
Abstract: The main goal of this thesis is to investigate the impacts and transformations of ludic and esthetic training in context on pedagocical practice of child educator at work with visual arts. Considering the nem demands pointed by the early childhood (DCNEI) of 2009, at which point the pedagogical work from political and esthetic, ethical principles that are fied to experiences in play and in social interactions. We what impacts of ludic and esthetic training in pedagogical practices in children educators? The ttheoretical pillars of support of this project lie on the work of: Formosinho (20013), Imbernón (2010) and Tardiff (2002) with regend to teacher training; Vygotsky (1989), Benjamin (1984), Brougeré (2000), in playful practices and have as references: Barbosa( 2009), Duarte Jr (1999), Hernandez( 2000), Read (2010), and Schiller (1979) as for the perspective of esthetic education. As a methodological approach will be used yhe qualitative research in action, research from André (2001), Barbier (2002), Thiollent (1998), Bogdan and BICLEY (1994). Colaborative research suggests that teacher training practices of early childhood education are significant if we take as the main column training in context linked to its dimension situated and in particular aiming their personal and institutional needs and potential. The playful dimension coupled with esthetic formation has a formative gain when aligned, fostering a new tessitura of cultural know ledge that transform, strengthen and broaden the esthetic conscieioussens of educators transfiguring in this way impacts and transformations in its pedagogical praxis in visual languages in early childhood educators.
Description: COSTA, Alexandre Santiago da. Ludicidade, estética e formação em contexto: as implicações de uma proposta formativa ludo-estética contextualizada na prática de educadoras infantis 2017. 237f. – Tese (doutorado) – Universidade Federal do Ceará, Faculdade de Educação, Programa de Pós Graduação em Educação, Fortaleza (CE), 2017.
URI: http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/28484
metadata.dc.type: Dissertação
Appears in Collections:PPGEB - Teses defendidas na UFC

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
2017_tese_asdacosta.pdf6,71 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.