Please use this identifier to cite or link to this item: http://repositorio.ufc.br/handle/riufc/28211
Type: Artigo de Periódico
Title: A influência da autoestima no desempenho escolar
Other Titles: La influencia de la autoestima en el desempeño escolar
Title in English: The influence of self-esteem in school accomplishment
Authors: Mendes, Débora Cedro
Castelano, Karine Lobo
Martins, Livia Mattos
Andrade, Claudia Caixeta Franco
Keywords: Aprendizagem;Desempenho escolar;Autoestima;Learning
Issue Date: 2017
Publisher: Revista Educação em Debate
Citation: Mendes, D. C.; Castelano, K. L.; Martins, L. M.; Andrade, C. C. F. (2017)
Abstract in Brazilian Portuguese: O presente estudo tem como objetivo identificar os personagens formadores da autoestima infanto-juvenil e analisar o seu grau de influência no desempenho escolar, na percepção de alunos e professores. Foram comparados alunos de escolas públicas e privadas através de questionários de pesquisa e por meio da escala de Rosenberg (1979). Aplicou-se também um questionário aos professores. Participaram deste estudo 112 crianças e adolescentes, de dez a 17 anos, do 5.º ano do ensino fundamental, e 28 professores de anos variados. Os resultados mostraram, de um modo geral, pontuação mais elevada que a média. Houve diferença estatística significante na pontuação de alunos de escolas públicas e privadas. Porém, essas diferenças não foram significativas estatisticamente em relação ao gênero e à idade. A maior parte dos alunos considerou a opinião de pais, professores e amigos como um fator importante para a elevação da autoestima.
Abstract: The present study aims to identify, from the perception of students and teachers, aspects that shape the teenagers’ self-esteem, analyzing its influence on their school accomplishment. Based on the analysis of answers in questionnaires, the perceptions of students from public and private schools were compared through the use of the Rosenberg’s scale (1979). A questionnaire was also prepared for their teachers. A total of 112 children and adolescents, from 10 to 17 years of age, in the 5th year of elementary school, and 28 teachers from varied years within basic education participated in this study. The results showed, in general, a higher score than the average. A statistically significant difference emerged between the scores of students from public schools and students from private schools. However, these differences were not statistically significant in relation to gender and age. Most students considered the opinions of parents, teachers, and friends as an important factor for raising their self-esteem.
Abstract in Spanish: El objetivo de este estudio es identificar a los personajes formadores de la autoestima infantil y juvenil y hacer un análisis de su grado de influencia sobre el desempeño escolar, en la percepción de los estudiantes y de los profesores. Fueron comparados alumnos de escuelas públicas y privadas por medio de una encuesta y por la escala de Rosenberg (1979). También se aplicó un cuestionario a los profesores. Participaron de este estudio 112 niños y adolescentes de diez a 17 años del quinto año de la enseñanza fundamental y 28 profesores de diferentes grupos. Los resultados mostraron, de un modo general, puntuación más elevada que el promedio. Hubo diferencia estadística significativa en la puntuación de alumnos de escuelas públicas y privadas. Sin embargo, estas diferencias estadísticas no fueron significativas en relación al género y a la edad. La mayor parte de los alumnos considera la opinión de los padres, profesores y amigos como un factor importante para la elevación de la autoestima.
Description: MENDES, Débora Cedro; CASTELANO, Karine Lobo; MARTINS, Livia Mattos; ANDRADE, Claudia Caixeta Franco. A influência da autoestima no desempenho escolar. Revista Educação em Debate, Fortaleza, ano 39, n. 73, p. 9-21, jan./jun. 2017.
URI: http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/28211
ISSN: 0102-1117 (impresso)
2526-0847 (online)
Access Rights: Acesso Aberto
Appears in Collections:PPGEB - Artigos publicados em revistas científicas

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
2017_art_dcmendesklcastelano.pdf316,06 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.