Please use this identifier to cite or link to this item: http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/24441
Title in Portuguese: Contribuições teórico-metodológicas de dois historiadores: um possível diálogo entre as abordagens de Sérgio Buarque de Holanda e de E. P. Thompson
Title: The theoretical-methodological contributions from two historians: a possible dialogue between Sérgio Buarque de Holanda and E. P. Thompson
Author: Pereira, Sônia
Keywords: Participação
Cordialidade
Esfera pública
Participation
Issue Date: 2002
Publisher: Revista Educação em Debate
Citation: Pereira, S. (2002)
Abstract in Portuguese: Este artigo discute a possibilidade de investigar experiências participativas ou o processo de construção da esfera pública no Brasil conduzindo a refexão com categorias de análise inspiradas em Sérgio Buarque de Holanda e em E. P. Thompson. O trabalho sistematiza e indaga sobre a viabilidade de estudos que pretendem movimentar as noções de "cordialidade" ou "homem cordial" (Buarque de Holanda) e "experiência" (Thompson).
Abstract: This article discusses the possibility of studying participative experiences or the process of construction of a public sphere in Brazil. Its categories of analysis are inspired in Sérgio Buarque de Holanda's and E. P. Thompson's. The research inquires about the possibility of a dialogue between two different theories, one dealing with "cordialidade" or "homem cordial" (Buarque de Holanda) and the other with "experience" (E. P. Thompson).
Description: PEREIRA, Sônia. Contribuições teórico-metodológicas de dois historiadores: um possível diálogo entre as abordagens de Sérgio Buarque de Holanda e de E. P. Thompson. Revista Educação em Debate, Fortaleza, ano 24, v. 2, n. 44, p. 98-105, 2002.
URI: http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/24441
metadata.dc.type: Artigo
ISSN: 0102-1117 (impresso)
Appears in Collections:PPGEB - Artigos publicados em revistas científicas

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
2002_art_spereira.pdf7,36 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.