Please use this identifier to cite or link to this item: http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/20183
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorLucas, Meize Regina de Lucena-
dc.date.accessioned2016-10-14T22:43:36Z-
dc.date.available2016-10-14T22:43:36Z-
dc.date.issued2011-
dc.identifier.citationLucas, M. R. L. (2011)pt_BR
dc.identifier.issn2176-2767 (online)-
dc.identifier.issn0102-4442 (impresso)-
dc.identifier.urihttp://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/20183-
dc.descriptionLUCAS, Meize Regina de Lucena. Por amor ao cinema - história, crônica e memória na invenção de um certo olhar. Projeto História, São Paulo, n. 43, p. 227-248, dez. 2011.pt_BR
dc.description.abstractThis article analyzes the uses of the concept of history in the context of building a new cinema culture in Brazil in the 1950's. During this period, a evaluation time of Brazilian cinema considered in many aspects, there were many meetings about cinema and publishing theoretical magazines and history books, took place the literary supplements and film archives in Rio de Janeiro and Sao Paulo, it grows the movie clubs, it formed public collections and expand the private sector. The existence of material conditions for the realization of a history of Brazilian cinema is directly related to the construction of a new look at the movies: more independent of foreign standards and facing a reflection on the aesthetics.pt_BR
dc.language.isopt_BRpt_BR
dc.publisherProjeto Históriapt_BR
dc.subjectHistóriapt_BR
dc.subjectCinemapt_BR
dc.subjectCrônicapt_BR
dc.subjectMemóriapt_BR
dc.subjectAcervospt_BR
dc.titlePor amor ao cinema - história, crônica e memória na invenção de um certo olharpt_BR
dc.typeArtigo de Periódicopt_BR
dc.description.abstract-ptbrO artigo analisa os usos do conceito de história no contexto de construção de uma nova cultura cinematográfica no Brasil na década de 1950. Neste período, de avaliação do cinema brasileiro, considerado em diversos aspectos, ocorrem encontros de cinema e a publicação de revistas de cunho teórico e livros de história, surgem os suplementos literários e as cinematecas do Rio de Janeiro e de São Paulo, proliferam os cineclubes, formam-se acervos públicos e expandem-se os privados. A existência de condições materiais para a realização de uma história do cinema brasileiro relaciona-se diretamente a construção de um novo olhar para o cinema: mais independente de padrões estrangeiros e voltado para a reflexão em torno da estética.pt_BR
Appears in Collections:DHIS - Artigos publicados em revistas científicas

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
2011_art_mrllucas.pdf83,79 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.