Please use this identifier to cite or link to this item: http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/1278
Title in Portuguese: Destinos (im) prováveis: trajetórias de jovens egressos de uma experiência de arte-educação
Title: Probables destinations: trajectories of youngs egresses of an art-education experience
Author: Freitas, Isaurora Cláudia Martins de
Advisor(s): Barreira, Irlys Alencar Firmo
Keywords: Juventude
Socialização
ONG
Arte-educação
Escola de Dança e Integração Social para Crianças e Adolescentes
Arte na educação - Fortaleza (CE)
Jovens pobres - Fortaleza (CE) - Atitudes
Jovens - Fortaleza (CE) - Condições sociais
Youngster
Socialization
Art-education
Issue Date: 2006
Publisher: http://www.teses.ufc.br
Citation: Freitas, I. C. M.; Barreira, I. A. F. (2006)
Abstract in Portuguese: Este trabalho visa compreender de que forma as experiências de socialização, entendidas como incorporação das disposições do habitus, instalam-se e repercutem na vida dos indivíduos, constituindo, inclusive, possibilidades de não reprodução da condição social de origem destes. Na realização, tomei como fio condutor a reconstituição das trajetórias de sete jovens egressos da Escola de Dança e Integração Social para Crianças e Adolescentes (EDISCA), instituição que realiza trabalho de arte-educação com crianças e adolescentes desfavorecidas, da cidade de Fortaleza. No julgamento e na previsão da Instituição as disposições adquiridas nesse processo vão compor a matriz comportamental necessária à mudança de um destino social provável, ou seja, o da falta de perspectivas dada pela condição de pobreza. As trajetórias permitiram perceber os reflexos das várias pertenças e deslocamentos na constituição do sistema de crenças, anseios e práticas dos jovens, em especial, as repercussões da socialização da EDISCA na “invenção” das suas vidas cotidianas, bem como os dilemas e tensões oriundos da disputa entre duas trajetórias: a denegada, pensada a partir dos comportamentos “desviantes” que a Instituição quer prevenir e a idealizada, recomendada como garantia de “salvação” do destino social provável.
Abstract: This work aims at comprehending how the socialization experiences, understood as incorporation of the disposals of the habitus, are installed and echoed in the life of the individuals constituing, inclusevely, the possibilities of non reproduction of thei original social condition. In the execution of this project I took as a conduit the reconsttution of the trajectories of seven youngsters, egressed from the School of Dance and Social Integration for Children and Adolescents (EDISCA), an institution that carries out work in art-education with needy children and adolescents in the city of Fortaleza. In the judgement and foresight of the Institution, the dispositions acquired in this process will compose the behavioral matrix necessary for the change probable social destiny, i.e. that of the lack of perspectives given by the condition of poverty. The trajectories allowd to perceive the reflexes of the various dislocations in the consttution of the system of beliefs, yearnings and practices of the youngsters, in special, the re percussions of the socialization at EDISCA in the “ivention” of their daily lives, as well as the dilemmas and tensions arising from the dispute between two trajectories: the renegade, thought of from the “deviating” behaviors that the Institution wants to prevent, and the idealized one, recommended as a guarantee of “salvation” of their probable social destiny.
Description: FREITAS, Isaurora Cláudia Martins de. Destinos (im)prováveis: trajetórias de jovens egressos de uma experiência de arte-educação. (2006). 192f. Tese (Doutorado em Sociologia) – Universidade Federal do Ceará, Departamento de Ciências Sociais, Programa de Pós-Graduação em Sociologia, Fortaleza-CE, 2006.
URI: http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/1278
Appears in Collections:PPGS - Teses defendidas na UFC

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
2006_tese_ICMdeF.pdf989,41 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.