Please use this identifier to cite or link to this item: http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/11397
Title in Portuguese: Educação em saúde como prática de enfermeiros na estratégia saúde da família
Title: Health education as practice of nurses in family health strategy
Author: Oliveira, Mariana de Brito
Cavalcante, Edilma Gomes Rocha
Oliveira, Dayanne Rakelly de
Leite, Cícero Emanoel Alves
Machado, Maria de Fátima Antero Sousa
Keywords: Educação em Saúde
Programa Saúde da Família
Promoção da Saúde
Issue Date: 2013
Publisher: Rev Rene
Citation: OLIVEIRA, M. B. et al. Educação em saúde como prática de enfermeiros na estratégia saúde da família. Rev Rene, Fortaleza, v. 14, n. 5, p. 894-903, 2013.
Abstract in Portuguese: Estudo descritivo, exploratório, qualitativo, que objetivou identificar os saberes e práticas de educação em saúde de enfermeiros da Estratégia de Saúde da Família, entre novembro e dezembro de 2009. As entrevistas, realizadas com quinze enfermeiros em Crato, Ceará, Brasil, foram submetidas à análise de conteúdo. Identificaram-se quatro categorias: Concepção sobre educação em saúde; Planejamento das ações; Trabalho em parcerias; Limites e potencialidade na execução das ações educativas. As concepções de educação em saúde ainda refletem uma visão conservadora, mas a prática se mostrou positiva, pois prioriza diversos temas, utilizando recursos e espaços locais e envolvendo outros setores. As dificuldades foram relacionadas ao excesso de atribuições, a interação com determinados grupos e a descontinuidade das ações. Há necessidade de melhor articulação e organização do serviço de saúde na busca de parcerias com ênfase para interdisciplinaridade e intersetorialidade dirigidas a atividades de promoção da saúde.
Abstract: Descriptive, exploratory study, with a qualitative approach, which aimed at identifying knowledge and practice of health education of nurses from the Family Health Strategy, in November and December, 2009. The interviews, conducted with fifteen nurses in Crato, Ceará, Brazil, were subjected to content analysis. Four categories were identified: Conception on health education, Action planning, working in partnerships; limits and capability in implementing educational actions. The conceptions of health education still reflect a conservative view, but the practice was positive because it prioritizes several topics, using local resources and venues and involving other sectors. The difficulties were related to excessive assignments, interaction with certain groups and discontinuity of actions. There is the need for better coordination and organization of the health service in the pursuit of partnerships with emphasis on interdisciplinary and intersectoral activities aimed at health promotion
Abstract in Spanish: Estudio descriptivo, exploratorio, cualitativo, con objetivo de identificar los saberes e las prácticas educativas de enfermeros en la Estrategia Salud Familiar entre noviembre y diciembre de 2009. Las entrevistas, realizadas con quince enfermeras en Crato, Ceará, Brasil, fueron sometidas a análisis de contenido, identificándose cuatro categorías: Concepción de la educación en salud; Planificación de educación para la salud; Trabajo en sociedad; Límites y potencialidad en la ejecución de las acciones educativas. Las concepciones de educación en la salud aún refleja una visión conservadora, sin embargo, en la práctica educativa se buscó articular diferentes temas, utilizándose los recursos y espacios de la localidad e involucrándose diferentes sectores. Fueron dificultades de las actividades de promoción: sobrecarga de trabajo asistencial, interacción con ciertos grupos y discontinuidad de las acciones. Es necesario mejorar la coordinación y organización del servicio de salud, buscando alianzas, principalmente, interdisciplinares e intersectoriales dirigidas a promover la salud.
URI: http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/11397
ISSN: 2175-6783 On line
Appears in Collections:DENF - Artigos publicados em revistas científicas

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
2013_art_mboliveira.pdf225,23 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.